zaterdag 18 augustus 2012

De bloemkool en de luiheid

Nee, het is geen gekunstelde titel. Het is gewoon het dagelijkse leven zoals het is.
Dat komt omdat er al een week lang een bloemkool in mijn koelkast ligt. Ik kocht hem vorige woensdag op de markt, en sindsdien ligt hij in de groente la.

Mijn bedoeling was om de dag van de aankoop de bloemkool te gaan gebruiken en er iets lekkers van te maken. Dat deed mijn moeder altijd als zij een soortgelijke groente kocht.
Maar het werkt anders bij mijn (allang overleden) moeder dan bij mij. Zij bedacht van tevoren wat ze in een week heen ging koken en vervolgens schafte zij de bijhorende ingrediënten aan.
Werd het bijvoorbeeld weer tijd om bloemkool met bechamelsaus te eten, dan ging ze gewoon die groente kopen. Ze voorzag zich tevens van melk, bloem en boter voor de saus.

Bij mij gaat het anders. Ik ga naar de markt of naar de supermarkt, zie een sympathieke bloemkool die ik leuk vind en neem hem mee naar huis, ook al ben ik niet van plan om er iets van te maken.
We zullen het zien, toch?

Iedere keer als ik het avondeten ging maken en de koelkast opende, kwam ik de bloemkool tegen.
De eerste twee dagen na de aankoop zei ik tegen mezelf, nou ja, ik heb hem net gekocht, we hebben nog de tijd om er iets van te maken, en bovendien gingen mijn man en ik het weekend weg, dus die brassica oleracea moest nog even tot zondagavond wachten.
Maar zondag aten we iets anders. Dus die bloemkool was pas maandag aan de beurt.

Toen ik maandag de koelkast opende en de bloemkool daar zag liggen, kreeg ik plotseling een aanval van enorme, oneindige gemakzucht. Ik zou zeggen dat het bijna verlammend was. Ik kreeg plotseling zelfs een daling van mijn bloedsuikerspiegel en mijn adrenaline gehalte.
O nee, moet ik nu die verdomde bloemkool gaan koken??
Tientallen culinaire recepten kwamen tegelijk bij mij op terwijl ik snel alles inspecteerde wat er in de koelkast lag. Ik probeerde me uit alle macht een gerecht voor te stellen zonder die vervelende bloemkool.
Ik maakte noedels met groente en curry. Het klaarmaken van dit gerecht nam drie kwartier in beslag. Als ik de bloemkool had klaargemaakt was het eten in 20 minuten klaar geweest.

Het was inmiddels dinsdag. De bloemkool lag nog steeds in de koelkast. Hij zag er nog altijd weelderig uit, hoewel de blaadjes geel begonnen te worden. 'Ik ga het morgen klaarmaken', zei ik tegen mezelf. Ik probeerde overtuigend te klinken. Dat was dus gisteren.

Toen ik vanmorgen de koelkast opende om iets te pakken, kwam ik de bloemkool weer tegen. De situatie was nu zelf gênant geworden, alsof je op straat loopt en een vriend of kennis tegenkomt die nog geld van je krijgt. Die kijkt je dan glimlachend aan met een afwachtend stom gezicht, waar je bijna van kunt aflezen: 'Krijg ik nog vandaag mijn geld terug?'
WEET IK VEEL!! Het enige dat ik weet is dat ik je niet meer wil zien! Verdwijn uit mijn leven, vervelende bloemkool!! Ik mag je wel en ik vind je zelf zielig, maar jouw aanwezigheid is voor mij een groot ongemak, het herinnert mij ervan hoe lui, slordig en wankelmoedig ik in sommige dingen kan zijn.
In werkelijkheid ben ik altijd zo, maar ik verberg het en doe alsof ik normaal ben zodat de rest van de mensheid er niet achter komt.

Vanavond heb ik jou uiteindelijk uit de koelkast gehaald, bloemkool. Het was een genoegen om jou voor het avondeten te gebruiken. Je was nog steeds lekker knapperig ondanks al die tijd en toen ik jou aan het snijden was heb je heel goed meegewerkt, sympathieke groente.
Vervolgens heb ik jou in de grote pan gelegd, met warm water zodat je jouw vitaminen niet zou kwijtraken, voor het geval dat je nog vitaminen hebt, en heb je tien minuutjes gekookt. Was het water lekker?
Wat knoflook en peterselie erbij en klaar is Kees. Wat willen we nog meer?



***********************************************************************************

DE MUZIEK

Er zijn zeker niet zoveel liedjes over luiheid, en hoogstwaarschijnlijk zijn ze ook niet al te best*.
Nog veel moeilijker is goede nummers over bloemkolen te vinden. Volgens mij zijn er ook geen slechte liedjes daarover......**

 Ik heb dus een aantal voortreffelijke nummers uitgekozen, allemaal instrumentaal. Zo kan iedereen zijn of haar eigen tekst zich voorstellen.

* Ja, er zijn wel leuke nummers hoor, waaronder Those Crazy Lazy Hazy Days Of Summer, van Nat King Cole,  Lazy Sunday van The Small Faces, I' m A Lazy Sod van Sex Pistols en Little Red Rooster, gezongen door diverse artiesten, o.a. Willie Dixon, Sam Cooke, Muddy Waters en The Rolling Stones.

**Er bestaat blijkbaar ook een liedje over bloemkolen, die niet te veel te maken heeft met groente. Ik heb het over de grote hit van André van Duin. Helaas ver van mijn muzieksmaak.

Hieronder volgen de instrumentale nummers.


                     *********************************************************



Aztec- Bo Diddley
Prachtnummer uit 1966. Wat kan een gitaar zo veel vertellen...!





Pipeline- The Chantays
Een klassiek surf instrumental uit 1963

 



Metropolis- The Pogues
Uit het album If I Should Fall From Grace With God, 1988.





Flipside- The Breeders
Live on MTV, 1993. Het nummer is uit het album Last Splash.




Hieronder, als bekroning een mooi nummer over een luie haan.


Little Red Rooster- Sam Cooke
1963, album Night Beat













  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten